Vad hockeyspelare kan göra under sommarhalvåret

Säsongen för hockey brukar hålla på mellan oktober till april beroende på hur långt laget tar sig i seriespelet alternativt om laget spelar cuper efter ordinarie säsong. Resten av tiden är det viktigt att försöka hålla igång med hjälp av konditionsträning och styrketräning. För att få bättre kondition kan man springa olika distanser och det är bra att springa intervaller eftersom det liknar byten under matcher. Benböj och bänkpress är två styrkeövningar som hjälper dig att bli mer explosiv i benen och bröstmusklerna, vilket hjälper dig när du ska åka skridskor och skjuta. Du kan också träna innebandy eftersom det påminner mycket om hockey.

Skotträning

Sommaren ger en bra möjlighet att förbättra skotträningen och många hockeyspelare har sällan tid att stå på skottrampen i flera timmar under säsongen. Det ändras under sommaren och istället kan du cykla ner till ishallen och stå och skjuta på asfalten några gånger i veckan och då kommer du märka att skottet blir bättre när säsongen börjar igen. Om du vill kan du annars köpa en skottramp av något företag eller begagnat beroende på hur mycket du är villig att spendera. Kom bara ihåg att öva alla olika typer av skott för att det ska vara matchlikt. Detta kan även innebandyn hjälpa till med.

Teknikträning

Utöver skotträning är det viktigt att slipa på tekniken under sommaren. Många kanske inte tycker att det är den roligaste träningen, men det är desto viktigare när du ska spela matcher igen. Du kan till exempel öva på att få mjuka handleder som sveper pucken fram och tillbaka över isen eller så kan du träna på att hålla blicken uppe när du dribblar, vilket ger dig mer tid på isen under närkamper. Vanlig utrustning som krävs för detta är plastis, dribblingsredskap och eventuellt ”passare” som skickar tillbaka pucken när du träffar den. Styrketräning är ett annat sätt att hålla sig i form.